Vanliga frågor
- Start
- Mina sidor
- FAQ
Här får du svar på vanliga frågor.
Sydsvenska Hem har ingen bostadskö eller något poängsystem. Vi förmedlar våra lägenheter via Boplatssyd och via intresseanmälan.
Bostäder byggda med investeringsstöd förmedlas enbart via Boplatssyd.
Har du skyddade uppgifter, vänligen kontakta kundtjänst.
Är du hyresgäst hos Sydsvenska Hem och önskar byta lägenhet, då ska du ha varit boende hos oss minst 12 mån. Det får inte ha förekommit sena hyresinbetalningar eller störningar samt varningar.
Vid intern omflyttning har du 1 månads överlappning, dvs du betalar dubbel hyra under 1 månad.
Vi har inte tidigare nyckelutlämning. Infaller tillträdesdagen en helg eller helgdag så kommer nycklarna lämnas ut nästkommande vardag.
Vi har inflyttningar den 1:e och 15:e i månaden. Ansvariga fastighetstekniker kommer att kontakta dig angående tid och plats för nyckelutlämningen. Nyckelutlämning sker den dagen kontraktet börjar gälla.
Uppsägningstiden är tre kalendermånader, räknat från nästkommande månad efter att uppsägning inkommit. Det går bra att mejla in sin uppsägning till [email protected].
Bekräftelse på din uppsägning kommer att mailas ut. Enligt hyreslagen har du skyldighet att vara behjälplig med visning av din lägenhet för nya intressenter.
Ansvarig kommer att kontakta er för besiktning av lägenhet. Det sker två besiktningar av lägenheten, förbesiktning och slutbesiktning. Ni är även välkommen att kontakt oss för bokning av besiktning.
Ej godkänd slutbesiktning kan kommas att debiteras enligt Sveriges allmännyttas lista.
Uppsägningstiden vid dödsfall är en kalendermånad, om uppsägningen inkommer inom 1 månad efter att hyresgästen har avlidit. Därefter är det tre kalendermånader som gäller. Har man önskemål om längre än en månad, ska det påtalas i samband med att uppsägningen skickas in.
Dödsfallsintyg ska skickas med som bilaga med ifylld uppsägningsblankett. Finns det företrädare i dödsboet ska även fullmakt bifogas.
Uppsägningstiden är tre månader och den tiden får man räkna med. Vi följer fastställda rutiner gällande besiktningar och övrig administration som sker i samband med uppsägning. Lova därför inte till någon att de har rätt att överta lägenheten.
Borttappade nycklar eller tagg kan komma att debiteras, krävs låsbyte kan kostnad för detta tillkomma. Kontakta ansvarig för prisuppgift.
Du ska ha varit hyresgäst hos Sydsvenska Hem minst 12 månader innan du kan ansöka om att hyra ut din lägenhet i andra hand. En andra hands uthyrning ska vara godkänd av fastighetsägaren, annars anses den vara olovlig och då kan man riskera att bli uppsagd. Det ska finns giltiga och godtagbara skäll för sin andra hands uthyrning. Kontraktsinnehavaren för lägenheten har fullt ansvar för lägenheten under denna period.
Handläggningstid är upp till 2 månader. Andra hands hyresgästen har ingen möjlighet att ta över hyreskontraktet för lägenheten vid hyrestidens utgång.
Vid separation där ena parten säger upp avtalet och önskar överlåta hyresavtalet kan den andra ha rätt att överta avtalet. Sökande parten ska då påvisa att de har ekonomisk möjlighet att ta över lägenheten. En kreditupplysning tas i samband med sökande av lägenhet. Övertagande parten ska ha varit folkbokförd på adressen minst ett år.
Önskar du inkomma med klagomål – lämna dem via [email protected].
Nej, vill man måla om i lägenheten behöver man få fastighetsägarens medgivande och det avser all förändring som görs i bostaden.
Kontraktsinnehavaren har fullt ansvar för sina husdjur. Vi tillåter husdjur. Du som hyresgäst kan bli ersättningsskyldig för skador som ditt husdjur har orsakat. Husdjuren får inte rastas fritt på gården.
Rökning i lägenheten är ej tillåtet. Du som hyresgäst kan bli ersättningsskyldig om du har rökt i lägenheten.
Grillning på balkongen är ej tillåtet. Har du en uteplats kontakta [email protected] för godkännande.
De ska lämnas på närmaste återvinningsstation. Hantering av sopor som inte sköts kan komma att debiteras enligt gällande avgift.
Individuell mätning av el och varmvatten betyder att du betalar för den mängd varmvatten och el som förbrukas. Denna förbrukning debiteras nästkommande månad och kommer på din hyresavi.
Du kan alltid logga in på "mina sidor" och hitta din hyresavi.
Logga in på "mina sidor" och skapa din störningsanmälan.
Som hyresgäst kan du logga in på Mina sidor och få tillgång till hyressaldo och OCR-nummer. Om du inte har möjlighet att gå in på Mina sidor, kontakta vår kundservice på [email protected] eller 040-15 99 89, telefontid helgfri måndag-fredag 9–11.
Vill du betala via autogiro så ansöker du om det via din bank, och söker efter det bolagsnamn som står på din avi, vid ansökan av autogiro ska du ange betalarnummer och det är ditt personnummer (12 siffror) utan bindestreck.
Hyran betalas i förskott och senast den sista vardagen före den månad som hyran avser. Som exempel måste hyran för juni vara betald senast den sista vardagen i maj. Tänk på att det kan ta någon dag från det att du gör en betalning till det att vi får pengarna, se information i din internetbank.
Om du inte betalar hyran i tid får du först en påminnelse samt en påminnelseavgift om 60 kr på nästkommande avi. Om din hyra fortsatt är obetald efter påminnelse så samarbetar vi med Intrum i vår kravhantering. Du debiteras då en inkassokostnad, för närvarande 180 kr, samt dröjsmålsränta enligt räntelagen.
Vid ytterligare fördröjning riskerar du att bli uppsagd från din bostad eller lokal. Du riskerar även att belastas med en betalningsanmärkning.
Vill du motta din hyresavi som en e-faktura till din internetbank så ansöker du om det via din bank, och söker efter Sydsvenska Hem AB.
Om du vill få dina hyresavier till din e-post kan du mejla in till [email protected] . Om du registrerar din e-post och är ansluten till Kivra kommer din avi i första hand alltid via Kivra. Vill du få avierna enbart till din e-post behöver du avregistrera Sydsvenska Hem AB som avsändare hos Kivra. Avregistrering sker i Kivras app eller på kivra.se.
Vi erbjuder, E faktura, Kivra samt e-post. Du som hyresgäst kan alltid komma åt din avi via mina sidor.
Då behöver du själva gå in i Kivra och ”stänga” av oss som avsändare. Detta gör du i Kivra, klicka dig fram till avsändare genom Inställningar/Avsändare/Brev/Avsändare. I Kivras app på telefonen hittar du inställningar under Mer i nedre högra hörnet. Sök upp Sydsvenska Hem AB i listan, klicka in på bolaget och välj att Pausa avsändare.
Om du vill att överskottet ska återbetalas behöver du mejla oss dina kontouppgifter. Det vill säga clearingnummer, kontonummer samt namn på kontoförande bank till mejladressen: [email protected]. Ange namn, adress och lägenhetsnummer. Om du inte begär återbetalning kommer överskottet att avräknas mot kommande hyra.
Du kan enkelt följa statusen på dina hyresinbetalningar genom att logga in på Mina Sidor. När du loggat in på Mina sidor scrollar du ner till Faktura och klickar på "Visa alla": På nästa sida kan du se alla hyrorna och välja mellan Förfallna, Obetalda och Betalda.
Tänk på att det kan ta upp till tre bankdagar från att du gjort betalningen tills den syns i vårt system. Om du fortfarande inte ser din betalning efter den tiden är du varmt välkommen att kontakta [email protected], så hjälper vi dig att kontrollera att allt har registrerats korrekt.
Autogirot avslutas automatiskt när ditt hyresavtal upphör. Du behöver dock själv makulera godkännandet i din internetbank. Tänk på att vänta med att ta bort autogirot tills den sista hyran har dragits.
Vid vår årliga förhandling med Hyresgästföreningen gällande hyresnivån, bestäms utöver det nya beloppet även från vilket datum den nya hyran ska börja gälla. Förhandlingen kan ibland dra ut på tiden vilket medför så kallad retroaktiv hyra. Det betyder att våra hyresgäster kommer att få ett tillägg i efterhand för de månader som de redan hunnit betala den gamla hyran för, men som egentligen ska ha en ny hyresnivå.
Hyresavier för kommande tre månader skickas ut i början av månaden innan det nya kvartalet börjar. Om du inte har fått din hyresavi omkring den 10:e och den inte heller finns på Mina Sidor, kontakta oss gärna på [email protected].

Sydsvenska Hem är ett fastighetsbolag som äger och förvaltar 31 fastigheter med fokus på Södra Sverige.